Självdisciplin!

Det är verkligen något jag behöver när det kommer till extremt tråkiga läxor. Ni vet den uppgiften i ekologi & kretslopp som jag berättade om innan, har bara gjort ca 20 min på den idag. INGET MER! Jag behöver verkligen göra en del på den men det har ju funnit en massa andra roliga saker att göra istället - som att mysa med hundarna eller kolla på film som jag har så många utav och verkligen älskar att kolla på när jag ska fördriva tiden, mysa med mig själv och hundarna eller bara när jag är på humör för det :)

Men säger till mig själv nu att klockan  8 så SKA jag börja på uppgiften igen, och denna gång SKA jag göra det och verkligen sitta med det ca 1-2 timmar. Så man får ju ha lite självdisciplin när det kommer till detta med läxor och annat som man kanske verkligen MÅSTE göra.


Hur gör/gjorde ni när ni ska plugga? Har ni något system, gör upp ett schema på vad ni ska göra eller gör ni bara läxorna?


Mina extremt äckligt underbara älskade hundar<3


Mina hundar är tyvärr mer eller mindre sjuk/dåliga om man säger så. De två svarta(bilden) är 10år så en del beror på åldersymtom som ont i kroppen. Men så har Maya(till vänster på bilden) en elakartad tumör som hon har haft en gång innan som nu har kommit tillbaka och är ganska stor. Mamma vill inte göra något för det var en ganska stor och jobbig operation när hon opererades förra gången för typ 3 år sedan eller nått, så mamma vill inte att hon ska plågas med en till sådan operation nu när hon har så gammal vilket jag också förstår och inte heller vill. Hon slutar äta ibland, någon gång äter hon hälften och ibland äter hon verkligen upp allting - både  som hon brukar göra i en väldas aptit eller så tar det extremt sakta vilket man kan säga är hennes tempo nu för tiden. Denna hund väger nu ca 18-19kg, och brukar ligga på runt 25. Om jag har rätt för mig så om en hund tappar 1kg på vågen så är det 5kg kroppsligt, menar att det ser ut som en hund har tappat 5kg när den egentligen bara har tappat 1.


Inka(till höger på bilden) har både åldersymtom och har, som vi tror i familjen, problem med frambenen, som skulderbladen, armbågen mm för hon har blivit på sprungen utav min hund en gång och då skrek hon till och började halta. Tror det var för ca ett halv år sedan eller nått och hon har sedan dess haltat på båda tassarna, inte på samma gång utan typ ena stunden på ena och en stund senare på den andra i några minuter, sedan går det över och ibland kan de fortsätta på samma tass eller gå över så hon inte haltar på några dagar men sedan ser man när man är ute med henne att hon haltar lite, och då är det extremt lite men sedan kan det bli värre eller som vanligt att hon aldrig har haltat. Konstig hund:P
Det kommer verkligen att vara plågsamt när de båda går bort. De har varit med mig under halva min barndom, sedan jag var 8år. De har varit med mig under tonåren då  jag hade en sväng där jag verkligen mådde pyton när jag hade haft ett bråk med två extremt underbara vänner som jag då hade hoppats att det skulle lyssna på mig. Som jag sa har de funnit vid min sida vid den tiden, då jag verkligen var gråtfärdig och vissa gången grät floder.
De betyder verkligen ALLLT för mig<3
Sist men inte minst så har vi Inka, (mitten på bilden). MIN först ägande hund. Glad att det är hon. Kan inte tänka mig om jag skulle ha fått en annan hund hur den skulle vara. Men jag är extremt glad att det är hon. Visst hade velat ha henne som valp för att kunna "forma" henne som jag ville. Men man kan ju inte få allt! Inka är helt underbar<3 Som alla individer så är även hon rädd för saker och ting. Som collie är hon rädd för skott och annat som låter ungefär samma, tyvärr så är hon extremt rädd men jag skulle jätte gärna vilja bidra till en bättre och sundare så mkt jag kan :)
Och hon är även rädd för trappor för hon halkade i en trappa en vinter när hon var liten, som har satt sina spår men hon börjar blir bättre :D
Men hon är underbar på sitt sätt :D Älskar henne verkligen, hon kommer även sätta sina spår när hon försvinner eftersom det är min egna första hund.
Men även hon är sjuk, eller ja lite hängig för ca 2 månader sedan fick hon åka in för hon kränkte hur mkt som helst. Mellan halv 5 och ca 10 på kvällen så spydde hon säkert 20 gånger. Åkte in till djursjukhuset och där spydde hon säkert tio gånger till halv 3 på morgonen då de valde att lägga in henne för dropp och behandla henne så hon blev bättre.
Men nu så tycker jag att hon inte är bättre, hon är lite hängig och har inte någon ork att göra så jätte mkt eller gå längre än 30min utan att börja flåsa. Så nu har hon varit inne på ett besök för att ta en massa prover för en vecka sedan. Men nu ska hon in igen för ett ultraljuds undersökning på buken för hon hade lite höga värden på njurarna och hennes röda blodkroppar var så inte ut som de skulle göra. Så nu ska hon in igen på måndag och förhoppningsvis så kan de säga vad det är. Hon börjar bli dyr i drift ;) Sådan matte, sådan hund! :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0